Eind 2020 kon ik enkele dagen met de Volkswagen Polo rondrijden. De Polo is de tweede kleinste auto uit de Volkswagen stal na de UP. Nog eens een stadswagentje die we aan een korte review onderwerpen.
Volkswagen Polo
Deze tweede kleinste auto uit de Volkswagen collectie is qua uitzicht het kleinere broertje of zusje van de gekende VW Golf. Met zijn lengte van ongeveer 4m is hij een kleine 20cm korter dan zijn grote broer. Maar wel bijna een halve meter langer dan de kleine Volkswagen UP. Qua draaicirkel zijn de Polo en de Golf bijna identiek. De kofferruimte is met zo’n 355 liter redelijk ruim voor een kleine wagen. Dit is toch zo’n 55 liter meer dan de Kia Rio die in hetzelfde segment zit.
Rijgedrag en comfort
De stoelen in deze VW voelen stevig aan. Doch heb je de indruk niet altijd even comfortabel te zitten zoals bij andere merken. Wat wel opvalt ten opzichte van andere auto’s uit dit segment is dat er meer beenruimte is achteraan dan bij zijn concurrenten. Maar met enig minpunt: de tunnel in de vloer die de voetenruimte beperkt. Een fijn extraatje is dat deze VW standaard voorzien is van noodremsysteem. Al merk je dit wel direct in de hogere aankoopprijs.
De motor doet prima zijn werk voor een stadswagen. Al vond ik hem zeker niet extreem vinnig. Ook het sturen is naar mijn gevoel wat stroever dan bij andere kleinere wagens waar ik de laatste tijd al heb met gereden. Qua afwerking en isolatie is het dan weer typisch Volkswagen nl de gekende “Deutsche gründlichkeit”.
Entertainment
Het multimediascherm aan boord is duidelijk leesbaar en makkelijk te bedienen. Bovendien kan het worden voorzien van een internetverbinding, compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto. Daarnaast is DAB+ ook standaard voorzien.
Het instrumentenpaneel kan ook volledig digitaal worden aangekleed. Daarnaast staat handenvrij starten staat ook op de optielijst. Wat toch wel straf is voor zo’n kleine auto. Qua geluid is de standaardvoorziening redelijk deftig al kwamen de lage tonen niet altijd tot zijn recht. Wil je toch lekker los gaan met stevige bassen zoals op de festivalweide? Dan is de Beats-versie met uitgebreide, 300 watt sterke geluidsinstallatie meer iets voor jou.
Mijn oordeel
De Volkswagen Polo is een leuke stadswagen die dicht aanleunt bij grote broer de Golf. Het rijgedrag en comfort stelde me voor een wagen uit de Volkswagen stal toch iets of wat teleur. Zeker gezien de duurdere aankoopprijs ten opzichte van zijn concurrenten. Al zorgen o.a. de ruimere beenruimte, het grote koffer en de standaard noodremfunctie misschien wel voor deze (verantwoorde) hogere prijs.
De Volkswagen Polo is beschikbaar van € 18.240.
Uitgelichte afbeelding: Jose Carbajal op Unsplash