Huyndai i30 cw
De wijde wereld in Mobility

Hyundai i30 cw: al elf jaar mijn trouwe partner op de baan

+ 276.000 km staat er nu op de teller. Bijna 7 keer rond de aarde dus. Zoveel kilometer heb ik al gereden met mijn Hyundai i30 cw. Sinds 2008 mijn trouwe partner op de baan. En dat trouw, dat mag je bijna letterlijk nemen.

Autosalon 2008

Autosalon 2008, tot dan reed ik met een Citroën C2. Mijn eerste auto welke ik vier jaar daarvoor speciaal gekocht had om naar het werk enzo te kunnen rijden. Maar het was tijd voor verandering. Niet omdat de auto versleten was, maar omdat hij, mij inziens, toch te klein was. Dus trok ik samen met de vriendin en de papa richting Brussel. Richting het autosalon om eens te kijken wat er zoal op de markt was.

Opdracht was een ruime auto te zoeken tegen een schappelijke prijs. Dus trokken we langs de verschillende merken die volgens ons in aanmerking kwamen. Zo bezochten we o.a. Ford, VW en Peugeot voor hun breakmodellen. Maar ook bij Kia gingen we nog een keer langst. Daar had ik reeds met de C’eed break een testrit gedaan en was gecharmeerd door het comfort. Tijdens het rondlopen op het salon passeerden we ook de stand van Jeep. De Compass paste wel in het budget, was ruim en had tevens leuke features zoals een gekoeld handschoenbakje. Alleen de kofferruimte was niet zo praktisch. Dus viel hij ook af.

Hyundai

Dus gingen we nog eens een keer vergelijken met Peugeot, Ford en Kia. Tot we plots de stand van Hyundai tegenkwamen. Een merk wat ik niet direct in gedachten had. Tot we ook daar een auto zagen die perfect in het plaatje paste. De i30 cw! Budget: OK, ruimte: OK en voldoende kofferruimte. Daar wouden we dus meer informatie over krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. Een vriendelijke verkoper stond ons te woord en stelde voor om een testritje te maken. Want ja toen kon je dat nog doen op het autosalon. Samen met iemand van het merk reden we een toertje in de omgeving van Brussels Expo, incl. kasseien. En we waren overtuigd dat dit wel eens de ideale auto ging zijn die we zochten. Dus sloegen we aan het onderhandelen en konden we een mooie deal sluiten en zette ik mijn handtekening onder het verkoopscontract.

De i30 cw

Na enkele weken wachten mocht ik midden mei mijn tweede wagen gaan ophalen in de garage. Deze keer een Hyundai i30 cw. Een ruime break aan een betaalbare prijs en met enkele veiligheidsfuncties standaard die bij andere merken op dat moment nog als optie werden verkocht. De i30 cw werd trouwens pas op het autosalon aan het Belgische publiek voorgesteld. Hierdoor had ik dus één van de eerste exemplaren in België.

De i30 cw heeft niet alleen een ruim koffer (415 liter). Dankzij de neerklapbare (1/3 & 2/3) kan het nog meer dan dubbel zo groot worden ( 1.395 liter) met een redelijk vlakke laadvloer. Ook de motor (1.6 diesel met 90PK) rijdt vlot. Dit zowel in de stad als op de snelweg. De rijgeluiden zijn ook beschaafd en storen dus niet. Een manuele airco en parkeersensoren (voor & achter) zijn ook aanwezig. Bovendien is er een radio/cd speler aanwezig met USB/AUX aansluiting in de middenconsole.

Mijn oordeel

En nu 11 jaar en enkele opfrisbeurten van het model later, rijd ik nog steeds rond met het eerste model. Met meer dan 276.000km op de teller mag ik wel zeggen dat de auto reeds goed zijn dienst heeft bewezen. Bovendien zonder echt grote kosten. Naast de gebruikelijke kosten zoals lampjes, filters en remmen is de turbo de enige echte grote kost die ik tot hiertoe heb moeten maken. Bovendien was de vervanging van de turbo pas na zo’n 260.000km dus deze had al goed zijn best gedaan.

Ook nu na zoveel kilometer op de teller doet mijn Hyundai i30 cw nog steeds zijn uiterste best om mij en het gezin van A naar B (en C) te brengen. Ook ben ik van in het begin heel tevreden van de geluidskwaliteit van de standaard boxen. Een lekker diepe bass (staat nochtans op -3 ingesteld) en een volume dat niet te hoog moet zorgen na al die jaren nog steeds voor leuke ritjes. Bovendien werken zowel de USB- als de AUX-ingang vlot met een zuiver klank.

Minpuntjes zijn er eigenlijk niet echt aan mijn i30 cw of het moet de airco zijn. Ondanks dat hij regelmatig werd nagezien, verliest hij op de één of andere manier elke keer zijn gas. Hierdoor moet ik hem elk jaar weer laten bijvullen om de zomer door te komen. Maar via waar het gas verdwijnt, dat hebben we nog niet gevonden. Maar na 11 jaar ga ik geen grote kosten voor het herstellen van de airco meer doen. Raampjes open en elk jaar laten vullen zal wel volstaan voor de volgende 25.000 km ;-).

De Hyundai i30 cw is in mijn ogen een ideale gezinswagen. Hij is ruim (voldoende koffer en beenruimte zowel voor als achter), heeft een goed rijcomfort, leuke standaard features en dit allen aan een betaalbare prijs. Daarnaast is Hyundai in mijn ogen een zeer betrouwbaar merk geworden. De volgende auto die ik aanschaf zal 9/10 ook weer een Hyundai zijn, al hoop ik met deze toch zeker de 300.000 km te halen (dus nog zeker zo’n 1,5 jaar rondbollen ermee).


Disclaimer: Deze post werd niet gesponsord en is volledig mijn eigen mening.

Abonneer
Laat het weten als er

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties