BMW i3
Mobility

BMW i3: mijn eerste kennismaking met elektrisch rijden

Het is zo ver, mijn eigen bolide heeft sinds vandaag 300.000km op de teller. Een mijlpaal bereikt zeg maar. Momenteel ben ik niet direct op zoek naar een nieuwe auto. Toch is het altijd fijn om eens met andere wagens te rijden. Zo kon ik onlangs dankzij de vriendin een ritje maken met de elektrische BMW i3.

Elektrisch rijden

Elektrische auto’s maken gebruik van een automatische ‘versnellingsbak’. Eigenlijk hebben de huidige elektrische auto’s nog geen versnellingen, al wordt daar wel over nagedacht. Wel heb je dus net zoals bij een automaat, enkel een gas- en rempedaal. Gelukkig had ik al enkele malen met een automaat gereden. Het rijden met een elektrische wagen zou dan ook geen probleem mogen vormen. Gordel aan, startknop indrukken, automaat op ‘D‘ en gasgeven maar. En inderdaad zo simpel kan het dus zijn bij een auto die elektriciteit als aandrijving heeft.

BMW i3

Op het eerste zicht is de BMW i3 niet meteen een uitblinker op de aaibaarheidsfactor. Mooi kan ik deze auto niet noemen. OK, smaken verschillen maar toch … Gelukkig is er de ruimte binnenin. Daarvan ben ik echt onder de indruk. Zowel op de voorste, als de achterste rij heb je voldoende beenruimte, ook voor langere mensen zoals ik. Bovendien heb je maar vier stoelen. Hierdoor heb je als passagier achteraan ook zijdelings voldoende plaats.

Qua kofferruimte is het dan iets minder met een 260 liter. Dit is het volume van een echte stadswagen. En daarin scoort zelfs bv. de Kia Rio beduidende beter. Als gezinsauto dus niet direct ideaal. Met dergelijke kofferruimte lijkt het mij dan eerder een wagen voor mensen zonder kinderen. Of als extra wagen, naast de ruimere gezinswagen.

Het rijgedrag van de BMW i3 dan! De tijdsspanne van deze proefrit was misschien wat kort om een echte waardemeter te zijn. Doch is de eerste indruk WOW. Dankzij de direct overbrenging schiet je snel uit de startblokken. Ook de snelheid houden is, mede dankzij de cruisecontrol, redelijk makkelijk. Wat wel even wennen is, is het afremmen bij het loslaten van de gaspedaal. Bij deze wagen rem je heel snel af. Hierdoor laad de batterij ook een beetje terug bij.

De reikwijdte van een volgeladen BMW i3 is zo’n 260km (volgens WLTP-testcyclus). An sich perfect om elektrisch “rond de kerktoren” te rijden. Maar om naar bijvoorbeeld de zee en terug te rijden dan schiet hij te kort en zal je een laadpaal moeten zoeken op je bestemming. Gelukkig zijn de huidige elektrische wagens voorzien van een snellaadoptie. Al kunnen ze ook gewoon opladen in de huis-tuin-en-keukenstekkers.

Qua geluid is het ook even wennen. Je hebt natuurlijk amper geluid van de motor, buiten een beetje gezoem. Ook het omgevingsgeluid bij het rijden is minimaal door de goede isolatie. Het andere geluid is deze van de geluidsinstallatie. En ja ook deze is top. Daarnaast wordt het entertainment gedeelte ook voorzien van Alexa ondersteuning. Leuk om bv onderweg je boodschappenlijstje te maken. Bovendien komt het entertainmentsysteem ook met een zeer duidelijk kleurenscherm waarop oa de navigatie terecht komt. Hier scoort de i3 duidelijk punten mee.

De BMW i3 is te koop vanaf € 40.750 en met zijn mindere rijbereik dan andere elektrische stadswagens is hij wat aan de duurdere kant. Voor bedrijven en zelfstandigen is een elektrische wagen nog steeds 100% aftrekbaar. Voor de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting geldt in het Vlaams Gewest tot op heden nog een vrijstelling. In het Waals en Brussels Hoofstedelijk Gewest gelden de minimum tarieven.

Conclusie

Het was mijn eerste kennismaking met het rijden in een elektrische wagen. En … het beviel me. Het smaakt zeker naar meer. Doch zijn er nog enkele dingen die mij nog wat tegenhouden om zelf momenteel een elektrische wagen aan te schaffen. Dan heb ik het voornamelijk op al de randzaken. De gebrekkige laadinfrastructuur in België, al mag ik in mijn gemeente daar niet over klagen. Maar ook de autonomie van sommige wagens vind ik persoonlijk nog wat te weinig.

Ook het ontbreken van een breakversie in deze tak van aandrijving vind ik, persoonlijk, nog een minpunt. Al blijkt daar in de (nabije) toekomst wel verandering in te komen. Zo zou begin 2021 de Rover MG5 op de markt komen (van Chinese makelij trouwens). En ook Volkswagen zou in zijn nieuwe ID gamma een break in concept hebben.

Een elektrische wagen zal hier de eerste jaren hoogstwaarschijnlijk dan ook niet op de oprit verschijnen. Al weet je niet hoe snel deze markt gaat evolueren. Ook het afschaffen van conventionele brandstoffen door de verschillende regeringen lijkt er sneller te komen dan gedacht. Afwachten dus nog hier ten huize Herrie. Al was ik wel gecharmeerd door het rijgedrag ;-).


Uitgelichte Afbeelding: Wallecam S.
Disclaimer: De review is volledig mijn eigen mening. De auto is eigendom van VAB.

Abonneer
Laat het weten als er

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties