Dit jaar ging in Brussels Expo nog eens het autosalon door. Het was ondertussen al de 101ste editie nadat 2 jaar geleden de 100ste editie doorging. Het autosalon is een weekje dat heel wat automerken hun nieuwste modellen showen aan het grote publiek. Zo waren er enkele internationale premières te ontdekken, maar stonden er ook verschillende supercars dankzij Turismo. En wij gingen dit jaar nog eens om te kijken welke modellen er interessant zijn om mijn huidige wagen te vervangen.
Waarom de auto vervangen?
Of dat was toch het opzet van ons bezoek aan het autosalon. Draaide dat eind maart toch even anders uit. Normaal wou ik proberen om met de Hyundai i30CW de 400.000km aan te tikken. Met ruim 362.000km op de teller en nog geen grote kosten, zeker niet onmogelijk. Maar de laagste, enorm verblinde, zon besliste er anders over. Een banaal accident tegen lage snelheid luidde het einde in van de wagen die mij 17 jaar van A naar B, C, D, … bracht. Dus was het nu plots wel hoogdringend tijd om een andere auto aan te schaffen. Met de huidige hoge prijzen op de tweedehands markt was het bijna vanzelfsprekend dat we voor de zekerheid kozen van een nieuwe wagen. Zo werd het bezoekje aan het autosalon plots de leidraad om een nieuwe wagen aan te schaffen.
Mogelijke kandidaten
Na ons bezoekje aan het autosalon stonden er nog een tiental auto’s op de shortlist waarvan er vier, door de hogere prijsklasse en nog geen oplaadmogelijkheden, buiten categorie bleken. Maar aan wat moest onze nieuwe auto eigenlijk voldoen? Ik was met de Hyundai i30CW een ruim koffer gewoon, samen met een redelijke ruimte voor de passagiers achteraan. Dit waren alvast twee eisen die moesten afgevinkt worden. Daarnaast moest het zitcomfort en het zicht vanaf de bestuurdersstoel ook (zeer) goed zijn. Het rijgedrag konden we later dan wel ervaren bij de proefritten.
Shortlist
- Skoda Octavia combi
- KIA Sportage & Ceed SW
- Hyundai i30 wagon & Kona & Tucson
Buiten categorie
- KIA EV3 & EV6
- Leapmotor C10
- BYD Seal U DM-i
KIA werd de winnaar
Omdat de termijn redelijk kort was om een nieuwe wagen te kopen, moest er snel geschakeld worden. Er werden dan ook een dag van het ongeval, waar geen gewonden bij vielen trouwens, bezoekjes aan verschillende dealers ingepland. Mits de goede ervaring met Hyundai was dat de eerste dealer die we bezochten. We kregen daar al bij al een mooie deal, maar toch was er iets dat ons niet kon overtuigen. Mits het al tegen sluitingstijd aanliep was er niet veel tijd meer om nog verschillende dealers te bezoeken. Eén van de andere mogelijkheden uit de shortlist was KIA en die was gelukkig niet ver rijden.
We bekeken de verschillende mogelijke modellen (nieuw en stock) en werden vriendelijk geholpen door de verkoper van dienst. Omdat we toch de rijervaring wouden proeven van zowel de Ceed SW (het broertje van de i30CW) als de Sportage. Voor we, de dag na het ongeval, terug naar KIA gingen, besloten we ook nog eens langs te gaan bij Skoda. Ook hier werden we vriendelijk ontvangen en kregen we een mooie deal. Doch was er, net zoals bij Hyundai, iets wat ons deed twijfelen. Na wat info te hebben ingewonnen bij mensen uit de mobiliteit, werd het ons duidelijk. Bij zowel Skoda als Hyundai kregen we voorstellen van een 1100 qua motor. Een degelijke blok maar net iets te licht voor het model en het gebruik waarvoor wij de wagen o.a. zouden gebruiken. Dus bleef er nog één speler over nl KIA die voor zowel de Ceed als de Sportage met een 1600 motor kwam.
Sportage of Ceed SW
Nu we besloten hadden welk merk het ging worden was het nog kiezen welk model de komende jaren ons zou vervoeren. Omdat de EV3 en EV6 nog steeds buiten categorie zijn, ging het tussen de Ceed SW (breakmodel) of de Sportage. Met beide modellen konden we een proefritje maken in de buurt. Zo konden we niet alleen het rijgedrag testen, ook konden we de wegligging op een kasseibaantje testen. En beide types konden ons hierin zeker bekoren. Goede wegligging, degelijk zitcomfort, mooie binnenruimte en meer dan degelijke afwerking. Er zouden dus andere criteria de doorslag moeten geven.
En daar kwam dan het gevreesde ‘ge wordt er ook niet jonger op‘ zinnetje loeren. We moeten toegeven tram 4 is al even gepasseerd en tram vijf zijn ze al aan het inrichten. Dus was de overweging om een iets hoger in te stappen en te zitten, toch wel het overwegen waard. Na even twijfelen en alle voor- en nadelen op een rijtje te zetten was de keuze nogal evident en kwam de KIA Sportage als winnaar uit de bus.
Stockwagen
Omdat we vrij snel een auto nodig hadden was, naast een 2de handswagen, een stockwagen één van de enigste opties. Gelukkig zijn er bij de meeste merken tegenwoordig wel een aantal stockwagens verkrijgbaar. Bij een stockwagen moet je dan wel rekening houden dat je bepaalde opties niet kan kiezen, en dat er maar beperkt aantal kleuren beschikbaar zijn. Gelukkig waren de stockwagens bij KIA goed uitgeruste wagens en was er een ruime keuze van kleuren. We kozen uiteindelijk voor Experience Green, wat samen met het groene interieur toch een mooie combinatie vormt. Als optie lieten we nog wel een trekhaak monteren. Altijd handig om de fietsendrager mee te nemen of een kar te kunnen trekken richting het containerpark. Iets wat we op de Hyundai altijd wilden laten monteren, maar het is er nooit van gekomen.
Het voordeel van een stockwagen is ook de snelle levertijd. Meestal een twee à drie weken, maar dankzij de goede service van KIA Waaslandmobiel, hadden we hem al binnen de week. Ook de vlotte service van KBC verzekering en het DIV zorgde hier mee voor. Hierdoor moesten we eigenlijk maar een korte periode overbruggen qua ‘taxi-service’ en vervangwagen. Een geluk bij een ongeluk dus!
Binnenkort verschijnt hier nog wel een uitgebreidere review van onze eerste ervaring met de KIA Sportage.
Uitgelichte afbeelding: © KIA Europe