De afgelopen jaren kon ik door omstandigheden wel wat met verschillende auto’s rijden. De laatste maanden is dit niet meer het geval. Wel een beetje jammer want je kan soms wel eens je mening herzien van bepaalde merken/modellen. Eén van de laatste auto’s waarmee ik mocht rijden, was de Škoda Karoq.
Škoda Karoq
De Karoq is geen nieuwe wagen. Hij werd verkozen tot VAB-Gezinswagenverkiezing 2023 in de categorie tot € 38.000. De Karoq is het kleine broertje van de Kodiaq en de natuurlijke opvolger van de Yeti. Niet alleen het koetswerk werd kleiner. Ook de motorisatie werd ook teruggeschroefd. De Karoq komt met een 1.0 benzine motor met een verbruik van 5.9l à 6.7l en topsnelheid van 193km/u. Ondanks de kleine motor is deze toch sterk genoeg om deze auto vlot door het verkeer te loodsen. De basisversie van deze SUV komt vanaf € 36.000.
Afmetingen
Dat de Škoda Karoq de kleine broer is van de Kodiaq zie je aan de afmetingen. Hij is 4,39m lang, wat zo’n 31cm korter is dan zijn grote broer. Ook is hij 5cm lager en 4cm smaller. Ondanks de kleinere afmetingen heeft hij toch nog een degelijke koffervolume van zo’n 521 liter.
Oordeel
Deze Tsjechische telg van de Volkswagen groep is de 5de oudste nog bestaand automerk.
Ondanks het kleinere formaat blijkt de Karoq nog altijd zeer geschikt als gezinsauto. “We zochten een auto die groot genoeg was voor de baby en de buggy en alle toebehoren eromheen. Een wagen die je kon aanpassen door de kofferruimte te vergroten of te verkleinen”, schrijft een Karoq 1.5 TSI-rijder, die ook de MPV-achtige capaciteiten van de auto beschrijft. “De achterste zetels zijn verschuifbaar en uit te nemen. De voorste passagierszetel is uitgerust met Isofix. Hij is ook neerklapbaar, wat het gemakkelijker maakt om langere voorwerpen te vervoeren. Het gebruiksgemak is dus zeker een pluspunt.”
Ook een Karoq diesel-rijder noemt de flexibele achterstoelen, die overigens niet op elke uitvoering standaard zijn. “Liefhebbers van compacte SUV’s van de Volkswagen Group zullen allicht de Karoq met neefje Seat Ateca gaan vergelijken. Naast de afwijkende looks kan de Karoq uitpakken met de Varioflex-zitjes, die niet leverbaar zijn bij de Spaanse neef. Haal je het middelste zitje eruit, dan kun je de twee buitenste meer gecentreerd opstellen.” Hoe het vervolgens met de ruimte zit? “Gecombineerd met de hoge voorzetels, waar je als passagier gemakkelijk je voeten onder kwijt kunt, maakt dat het ook achterin aangenaam vertoeven is.”
Ook voorin blijkt het prima vertoeven. “De zitpositie voorin is goed in te stellen, zowel de hoogte als de helling van de leuning (met een draaiknop). De lendensteun is met een draaiknop te bedienen. Nu zit ik met mijn lengte van 1,92 meter redelijk dicht op het stuur. Met de stoel in deze positie kan ik prima ‘achter mijzelf’ zitten (met meer dan voldoende knieruimte). Er is niet zoveel ruimte als in een Octavia, maar die is dan ook ruim 30 centimeter langer. Door de relatief hoge zit achterin en het feit dat je je voeten goed onder de voorstoelen kwijt kunt, zit je ook achterin prima.” Hij besluit met een opmerking over de hoofdruimte: “Die is er zowel voor- als achterin volop.”
Infotainment en bedieningsgemak
Over het bedieningsgemak zijn de meeste rijders te spreken. “Het multimediasysteem is grotendeels bekend vanuit Octavia. De knoppen zitten allemaal logisch en het touchscreen werkt snel en overzichtelijk”, schrijft zo’n tevreden bestuurder. Ook een andere rijder is content met het grootste deel van de bediening en zijn keuze voor een duurder audiosysteem. “Het geluid is heerlijk om naar te luisteren. Ongetwijfeld zal dat de bijdrage zijn van het Canton-systeem. Het gebruik van de apps ben ik nog aan het onderzoeken. De navigatieapps Waze en Maps zijn al wel gebruikt en werken feilloos.” Toch is het niet al goud wat er blinkt. “Helaas laat de ingebouwde navigatie te wensen over. Naast dat deze een grote miswijzing heeft, is de ingebouwde stem irritant. Na elke melding ‘alstublieft’ horen, begint knap te irriteren.”
De adaptieve cruisecontrol werkt dus naar behoren, wat een andere 1.5 TSI-chauffeur benadrukt. “De adaptieve cruisecontrol werkt zonder mokken en zeer geavanceerd.
Uitgelichte afbeelding: © Škoda