Het was lang geleden dat ik nog eens een nieuwe auto kon testen. Deze keer was het een Japanner die klaar stond om beoordeeld te worden. Ik had de kans om met de Nissan Qashqai Mild Hybrid te rijden. En dat is dan ook meteen de eerste keer dat ik in soort hybride auto mag en kan rijden.
Nissan Qashqai
De versie die klaarstond om getest te worden was de Mild Hybrid 140, de handgeschakelde versie in dit geval. Een Mild Hybrid is eigenlijk een gewone benzinewagen. Toch beschikt de wagen over een kleine batterij, die zichzelf oplaadt, die helpt met accelereren en zo de motor minder belast. Het zou o.a. de brandstofefficiëntie verbeteren. Deze versie beschikte over enkele geavanceerde veiligheidsfuncties, een 7 inch digitale scherm, LED-koplampen en -achterlichten, rijmodusselectie (sport, standaard en ECO), Intelligent Cruise Control en Hill Start Assist.
Afmetingen
De Qashqai is een crossover SUV van bijna 4,5m lang. Hij is ook zo’n 1,6m hoog wat toch iets minder is dan de meeste SUV’s. De wielbasis van de nieuwe Qashqai is een 2,6m. Het standaard koffer volume is een kleine 500 liter (840mm diep). Dit kan worden vergroot tot een 935 liter (1621mm diep) met neergeklapte achterste zetels. De draaicirkel van deze wagen is 11 meter.
Oordeel
Tijdens de korte periode dat ik al met de Nissan Qashqai kon rijden heeft hij mij op enkele punten aangenaam verrast. Het rijgedrag van deze Japanner is opvallend vlot. Zeker bij het optrekken merk je dat de wagen een lichte ondersteuning krijgt. De drie verschillende rijmodi voelen niet echt verschillend aan. Misschien dat dit meer effect heeft bij een automatische versnellingsbak. Het rijden over oneffenheden wordt goed opgevangen. De wagen is niet te zacht of te hard afgeveerd. Eigenlijk perfect voor de Belgische wegen met hun oneffenheden.
Het ruime touchscreen in het midden van het dashboard is vlot te bedienen en is duidelijk leesbaar. De Nissan kan overweg met zowel Android Auto als Apple Carplay. Ook bevat het twee USB-poorten waarmee je een smartphone of USB-stick met muziek kan aansluiten. De wagen is tevens voorzien van DAB+ radio, maar ook van FM- en AM-radiofrequenties. De aanwezige boxen produceren een meer dan degelijk geluid waarbij ook de bassen tot hun recht komen op lager volume.
Toch heeft deze crossover van Nissan enkele minpuntjes. Zo is de beenruimte van de achterzetels niet echt groot. Zeker niet als je vooraan al een iets grotere persoon achter het stuur hebt zitten. Ook het koffervolume vond ik voor zo’n redelijk grote auto toch enigszins beperkt. Maar dat laatste kan misschien te maken hebben dat ik zelf al jaren met een break rondrijd en verwend ben door een grotere kofferinhoud.
Over het algemeen is de Nissan Qashqai zeker een aangename wagen voor koppels met iets jongere kinderen. Het aangename rijgedrag en het goede zicht naar buiten toe hebben mij aangenaam verrast. Ook de afwerking is bij deze Japanner zeker een pluspunt. Persoonlijk zou ik dan eerder opteren voor de volledig elektrische versie ipv de Mild Hybrid optie want dat geeft in mijn ogen niet echt de beoogde meerwaarde.
Uitgelichte afbeelding: © Nissan