Afgelopen woensdag had ik het genoegen om eens een kijkje te nemen achter de schermen bij de Federale Wegpolitie van Antwerpen. Een voormiddag vertoeven in hun hoofdkwartier te Wilrijk. Het beloofde een leerrijk bezoek te worden.
Na een vriendelijk ontvangst kregen we koffie met versnaperingen aangeboden. Als eerste stond er een korte voorstelling van de Wegpolitie Antwerpen op het programma. Tijs legde op een vlotte en duidelijke manier de werking van de Wegpolitie uit. Zo heb je o.a. de technische en de gerechtelijke sectie die elk instaan voor een bepaald deel van de taken.
“Wist je dat: je de gordel na het vastklikken nog eens extra moet worden aangespannen?”
Na de voorstelling van Tijs was het de beurt om een patrouillevoertuig van dichtbij de bewonderen. Zo hebben de interceptievoertuigen van de Wegpolitie een computer ingebouwd waar ze verschillende gegevens van voertuigen en personen kunnen controleren. Door deze computer is de ruimte in het koffer nogal beperkt en hebben ze enkel het hoogstnoodzakelijke bij zoals o.a. kegels, noodfakkels, …
“Wist je dat: de voorwielen altijd naar de rand van de weg worden gedraaid voor de eigen veiligheid en die van andere weggebruikers?”
Na de kennismaking met één van de voertuigen was het de beurt aan de “technische sectie” om een kijk te geven in hun werking. De technische sectie van de Wegpolitie staat o.a. in voor de flitsers op de Antwerpse snelwegen. De #huisfotograaf gaf een korte uitleg hoe zo’n snelheidscontrole juist in zijn werk gaat en liet de verschillende types van flitstoestellen zien. En het moet gezegd, er komt meer bij zien dan “inpakken en flitsen”. Zo duurt het opstellen van de apparatuur tussen de tien minuten (analoog) tot een half uur (digitaal). Tijdens het nemen van de foto’s dient de #huisfotograaf tevens een hele boekhouding bij te houden.
Na de duidelijke uitleg van de #huisfotograaf over de verschillende flitstoestellen, was het de beurt om kennis te maken met het verwerkingscentrum van de flitsboetes. Alle foto’s die getrokken werden worden allemaal handmatig maar met de hulp van de computer nagekeken en vergeleken met de boekhouding van het flitsmoment. Nadien wordt adhv de snelheid/plaats de boete berekend waarna ze naar het secretariaat worden verzonden voor verwerking per land.
Na de snelheidsovertreders gaf de #huisfotograaf, nog een korte uitleg over hoe er aan de hand van camera’s, wordt berekend wat de tussenafstand van vrachtwagens is. Dit is een zeer omslachtige en tijdrovende bezigheid. Maar als je sommige beelden ziet en je ook eens goed kijkt op de snelwegen is het zeker een taak die belangrijk is.
“Wist je dat: Vrachtwagens op bv de Antwerpse ring op het linkerbaanvak mogen rijden?”
Na de zeer verhelderende uitleg van de #huisfotograaf van de Wegpolitie, was er als afsluiter nog een kleine sessie gepland over het ontstaan van de twitteraccount (@Wegpolitie_Ant). Het ontstaan van de twitteraccount is een werk van lange adem geweest. Veel brainstormsessies, overste overtuigen en een duidelijke visie over het hoe en wat. De tweets moesten dan ook nog eens aan verschillende eisen voldoen. Bij @Wegpolitie_Ant hebben ze er voor gekozen om de boodschappen op een duidelijke manier over te brengen met af en toe een vleugje humor. En daar slagen ze in mijn ogen toch goed in.
Deze kijk achter de schermen had ik te danken aan een wedstrijd voor hun 2000ste volger op Twitter. Het was een zeer leerrijke voormiddag. Als dank had de Wegpolitie nog enkele gadgets voorzien. De dochter was in elk geval in de wolken met de sleutelhangers in de vorm van een fluovestje en een patrouillewagen. Het is zeker een aanrader als je de kans krijgt om de Wegpolitie eens achter de schermen te gaan bewonderen.