De afgelopen weken werden we massaal warm gemaakt voor een nieuw programma op VTM. Van radiospots tot kaartjes in de brievenbus bij 2,5 miljoen gezinnen. Ook in de media en bij de programma aankondigingen kreeg het de nodige aandacht. Toch bleef VTM erg mysterieus over het programma. En van de trailers werden we ook niet veel wijzer. Afwachten dus tot 20 februari, de dag dat Bestemming X op Vlaanderen werd losgelaten.
Bestemming X
In ‘Bestemming X’ trekken 10 onbekende Vlamingen op een avontuurlijke roadtrip doorheen Europa. Tijdens de trip leven ze op een geblindeerde zwarte dubbeldekker. Het doel van het programma? De kandidaten moeten te allen tijde inschatten waar ze zich juist bevinden. De kandidaat die alle eliminaties weet te overleven en in de finale ‘Bestemming X’ als eerste vindt, wint het spel en gaat naar huis met maar liefst 50.000 euro. Maar het inschatten van waar de groep zich bevindt is moeilijker dan ze zelf denken.
Niets is wat het lijkt
De ondertitel van dit reality-programma ‘Niets is wat het lijkt’ dekt goed de lading. Tijdens heel de roadtrip moeten de kandidaten opdrachten uitvoeren. Hierbij moeten ze niet alleen tactisch en strategisch spelen. Ze moeten tijdens de opdrachten en spelletjes ook goed opletten. Want niet alleen de winnaar krijgt een tip om de eind locatie van de aflevering te raden. Ook in games zitten verschillende tips verborgen. En dat niets is wat het lijkt ondervonden we al tijdens de eerste aflevering. Niet alleen de kandidaten werden afgeleid, ook de kijkers werden op het verkeerde pad gezet.
Blijven kijken of niet?
DPG Media had echt zijn best gedaan om een hype rond Bestemming X te creëren. We keken dus uit naar de eerste aflevering. Zelfs bij de start van het programma was nog niet veel duidelijk wat er juist allemaal stond te gebeuren. Gelukkig was daar Kevin Janssens die het één en ander kwam verduidelijken. Als host van het programma moest hij de spanning mee helpen opbouwen al was het duidelijk dat presenteren toch nog net iets anders is als acteren. Productiehuis Geronimo bedacht heel het format en het is duidelijk dat ze ook aandachtig naar de succesformule van ‘De Mol’ hebben gekeken. Echter mist deze reality-reeks toch nog wat fijnere montage die van het Play 4 programma zo’n topper maakt. Ook de spanning tijdens de eerste opdrachten was nog niet heel erg hoog. Ze speelden duidelijk op veilig.
Thuis in de zetel gingen we natuurlijk ook mee op zoek naar de bestemming waar de kandidaten in de eerste aflevering eindigden. De makers van het programma speelden duidelijk in op de misleiding die ze reeds hadden opgebouwd in hun reclamecampagne. Want het was inderdaad niet wat het allemaal lijkt. Want hier thuis waren we duidelijk op het verkeerde pad gezet. Zo dacht ik dat ze in Wales terecht waren gekomen en was de vriendin druk in de weer met het opzoeken van de locaties van het kasteel en de luchthaven. Waren we te hard gefocust op de vlaggen en de beelden van de krijtrotsen? Waarschijnlijk wel. En we zullen zeker niet de enigste zijn.
En ‘niets is wat het lijkt’ want op het einde van de eerste aflevering zie je hoe de makers te werk gingen. Hoe ze alles uit de kast haalden om niet alleen de deelnemers maar ook de kijkers te misleiden. Best wel veel en inventief hoe sommige misleidingen tot stand zijn gekomen. En net dat doet dan toch nog uitkijken naar het vervolg. Zeker nu we weten waar we als kijker moeten op letten. Bestemming X is dus zeker iets om te blijven volgen en ik vermoed dat ze bij Geronimo ook wel aanvragen uit het buitenland zullen krijgen om het format over te kopen.
Wil je trouwens mee speuren naar de eindbestemming. Dit kan en bovendien maak je naast vliegtickets per aflevering ook kans op de eindwinst met een mooi bedrag van 10.000 euro.
Uitgelichte afbeelding: VTM