• Home
  • Leesvoer
  • About
  • Contact
  • Privacybeleid
    • Cookies
HERRIE
Menu
  • Home
  • Leesvoer
  • About
  • Contact
  • Privacybeleid
    • Cookies
Home  /  Muziek  /  Eurosong: hate it or love it
Eurosong 2015

Eurosong: hate it or love it

24 mei 2015 Muziek 2015, Eurosong, Eurovision Reageren

Afgelopen week was het weer Eurosong. De hoogmis van kitsch en rare liedjes. Maar dit jaar ook duidelijk van diepe tot zeer diepe decolletés. Sommige vinden het een overdreven show en iets dat ze liever zo snel mogelijk zien afgeschaft worden. Anderen kijken er dan weer weken zo niet maanden naar uit. Vast staat dat heel dat circus de afgelopen 60 jaar ons al heel wat wereldhits heeft bezorgd. Vele van die hits kwamen zelfs niet van de winnaars van deze wedstrijd.

Wereldhits

Dat je niet altijd de winnaar moet zijn om goed te scoren bewezen reeds verschillende artiesten. Zo scoorde Domenico Modugno in 1958 een wereldhit met ‘Nel blu di pinto di blu’, ook bekend onder de titel ‘Volare’. Ook ‘Gente di mare’, waarmee Umberto Tozzi en Raf in 1987 naar het Eurosongfestival gingen werd een grote hit. En kennen jullie Congratulations nog van Cliff Richard? Dat werd ook een grote hit na de deelname aan Eurosong. Maar ook de winnaars wisten met hun songs de wereld te veroveren. De bekendste zijn ABBA (Waterloo) en Johnny Logan (Hold me now).

Eurosong 2015

In aanloop naar de recente editie van Eurosong kon je overal je pronostiek achter laten, kon je de favorieten van de bookmakers uitgebreid lezen in de media en natuurlijk gaven “kenners” ook hun mening over de deelnemers. Voor mij persoonlijk was Zweden de grootste kanshebber dit jaar. Ook Servië en Italië schatte ik hoog in. Voor België vond ik een plaats in de top 10 niet meer dan logisch. Buiten Servië kwamen mijn voorspellingen wel uit met een knappe vierde plek voor Loïc, een derde plaats voor de Italianen van Il Volo en winst voor de Zweedse inzending Heroes van Måns Zelmerlöw. Rusland vond ik verrassen met een tweede plaats.

Twitter

Met de intrede van Twitter heeft Eurosong er een leuke manier van volgen bij gekregen. Daar waar vroeger de week na het festival nog duchtig op café werd nagepraat over de songkeuze en de kledij, is het nu realtime commentaar geven op de verschillende deelnemers. De ene tweet al wat serieuzer dan de andere. Maar wel heerlijk om te volgen en zelf mee te doen. Ook hier heb je natuurlijk de “haters” en de “lovers” van heel het gebeuren. Onderstaande tweets hebben mij tijdens de uitzending toch wel aan het lachen gebracht.

Toen Rusland nog aan de leiding stond

Het Rode Plein wordt volgend jaar het Roze Plein. #eurosong #RUS

— Katrijn Van Bouwel (@_katrijn) 23 mei 2015

Omdat Australië, als grote fan van Eurosong, mocht meedoen in deze jubileumeditie

Nu Australië toch in Europa blijkt te liggen, eis ik een hertelling van de punten van mijn examens aardrijkskunde! #eurosong #eurovision — Jochem Maes (@hetjoch) 23 mei 2015

Over de kwaliteit van de prestaties

Die van Israël zingt even toonvast als mijn hond. En ik heb geen hond. #eurosong #Eurovision

— Davey Degrande (@daveydegrande) 23 mei 2015

Ik bekijk #eurosong met een half uur vertraging en heb net het liedje van Groot-Brittanië gezien. Die #Brexit kan niet snel genoeg komen. — Tom Terryn (@Eindvijand) 23 mei 2015

#hun #eurosong pic.twitter.com/GQQvARn1Q2

— Julie (@Julieedv) 23 mei 2015

Loïc

Met een vierde plaats voor de kandidaat van de RTBF haalde België het beste resultaat in twaalf jaar. In 2003 haalde Urban Trad namelijk een tweede plaats met Sanomi, een lied in een verzonnen taaltje. Naast deze knappe vierde plaats voor Loïc, gaat het de Waalse zanger ook voor de wind qua verkoop. In verschillende landen staat het nummer Rhythm Inside al in de hitparade. Het is een echt aanstekelijk nummer, vind ik persoonlijk, en leent zich volgens mij ook perfect om geremixt te worden. Zo opperde Stationschef op @Stationschef al voor een Netsky remix. Ik ben echt benieuwd of deze (en/of andere) remix er komt.

En trouwens, wat vonden jullie van Eurosong?

Related Posts

  • As we speak 4

    As We Speak #4: van laat het gras maar groeien tot autocontrole

    31 mei 2021
  • Dit was 2015

    Dit was 2015 in 9 foto’s

    8 januari 2016
  • 2015

    Dit was 2015: een jaar van pieken en dalen

    5 januari 2016
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Wie ben ik?

Jeroen HerrieAntwerpenaar in't Waasland
Actief in de bewakingssector
Zelfstandige in bijberoep
Contentmanager: Ouder Blog
Trotse papa van een dochter (° 2012)

Er werd ook gereageerd …

  • stephanie op De psychologie van autokleuren
  • Jeroen op De nieuwe Proximus tv-decoder met Android TV
  • Darghe op De nieuwe Proximus tv-decoder met Android TV
  • Jeroen op Dilemma: TV kijken met of zonder decoder?
  • liese op Dilemma: TV kijken met of zonder decoder?

Social Media

  • Connect on Twitter
  • Connect on Pinterest
  • Connect on LinkedIn
  • Connect on Instagram
  • Connect on RSS
  • Connect on YouTube

Zoeken op Herrie.be:

© Copyright 2001 - | Hosted @ Vimexx
HERRIE
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}