Ello! Iemand al van gehoord? Ongetwijfeld wel. De afgelopen dagen is het niet weg te slaan uit de tijdlijnen van Twitter en Facebook. Maar wat is Ello nu eigenlijk? Ello is een nieuw sociaal netwerk dat momenteel in bèta-fase is en waar je enkel dmv een invite een profiel kan aanmaken. (Bedankt Tim voor de invite) Ello wil met zijn netwerk het bijna monopolie van Facebook doorbreken en belooft een sociaal netwerk te zijn/worden zonder reclame. Hoe ze aan hun inkomsten gaan komen is nog koffiedik kijken. Vermoedelijk door betalende accounts in het leven te roepen en/of extra betalende functies.
Eerste indruk

De eerste indruk dat Ello achterlaat is niet echt positief. Het lijkt wel of je terug gekatapulteerd wordt naar de begindagen van het internet. Een zeer coole en kale lay-out, maar wel voorzien van enkele nieuwe snufjes. Het is dus in het begin zoeken waar wat te vinden is. Zeker omdat de icoontjes met de verschillende functies zoals uw settings vrij klein zijn en licht van kleur (en dat op een witte achtergrond). Wat me ook rare ogen deed trekken was de enorme header-afbeelding (1800px op 10103px). Deze afbeelding is trouwens amper te zien als je je profiel bezoekt maar wordt pas zichtbaar als je naar boven scrollt. Zeer rare manier van werken lijkt me dat.
Privacy
De privacy op sociale netwerken is altijd een hekel punt. Zo ook nu met de komst van Ello. De makers van dit nieuwe netwerk beloven plechtig dat de verzamelde informatie niet wordt doorverkocht aan adverteerders. Maar is dat wel zo? De toekomst zal het uitwijzen. Maar wat wel zeker is dat, net zoals bv Facebook en Twitter, ze ook bij Ello data verzamelen. Zo houden ze o.a. bij hoeveel tijd je op de website doorbrengt, waar je overal de website bezoekt en met welke toestellen. Gegevens die, zo zou het moeten zijn, dienen om het netwerk verder uit te bouwen en performanter te maken. Of de data die ze verzamelen zoals o.a. e-mail adressen degelijk beveiligd zijn zal pas blijken als de eerste grote cyberaanvallen zijn losgelaten op Ello. Maar tot op heden is er nog geen veiligheidsprobleem geweest.
Friends of Noise?
Net zoals bij andere sociale netwerken kan je bij Ello ook personen gaan volgen. Dit verloopt eigenlijk zeer vlot. Al is het soms wel zoeken naar iemands juiste profielnaam. Maar eens je elkaar gevonden hebt kan je kiezen of je “vriend” wordt of dat je enkele de berichten (“Noise”) wilt volgen. Momenteel heeft deze keuze in mijn ogen nog weinig nut, maar dat zal hoogst waarschijnlijk wel veranderen in de (nabije) toekomst als je echte publieke versie online komt. Tot op heden is dus iedereen mijn “vriend”. Een handigheidje dat de makers van Ello hebben toegevoegd is dat de personen naar wie je een invite stuurt, automatisch ook je “vriend” worden. Net als de persoon waarvan jij de invite hebt ontvangen.
Problemen

Dat er in een bèta-versie nog fouten voorkomen is niet meer dan logisch. Ook Ello heeft hier last van. De eerste testdagen verliepen nog vrij vlot en ook de responsive versie gaf geen al te grote problemen. Tot vandaag, woensdag, de eerste echte problemen de kop kwamen opsteken. In de “Friends” tijdlijn komen berichten van die je zelf post met heel wat vertraging, terwijl ze op je profiel er direct staan. Daarenboven zie je de berichten van je vrienden soms één, soms twee en soms wel vijf keer achter elkaar verschijnen. Last van overbevolking? Of toch nog ergens een programmeerfoutje? Hopelijk iets wat ze snel oplossen. Ook de “Noise”-feed heeft blijkbaar last van een technisch probleem. Er gebeuren hier bijna geen tot geen updates. Of is een kwestie van zeer weinig gebruik?
Conclusie
Ello belooft een Facebook-killer te worden maar kan tot op heden dit zeker nog niet waarmaken. De nogal saaie en niet gebruiksvriendelijke interface, de rommelige “Noise”-feed, … geven nogal een oubollige indruk, waardoor gebruikers wel eens kunnen afgeschrikt worden. Wat dan weer in het voordeel van Ello is, dat is de advertentievrije site en hun belofte dit zo te houden. Of ze het daadwerkelijk financieel kunnen volhouden is een ander paar mouwen. Dankzij de hype die er rond Ello is gecreëerd hebben ze wel al heel veel bezoekers kunnen lokken. Ik geef ze momenteel dan ook het voordeel van de twijfel en zal wel zien of ze echt de Facebook-killer gaan worden die ze beloven te zijn. Tot op heden hoeft Zuckerberg nog geen schrik te hebben dat zijn zuur verdiende dollars gaan verdwijnen met de komst van Ello.
Ello! Top of Flop? (nog twee invites te versieren bij mij vandaag) http://t.co/ZMFAusEUOQ #ello #herrieBE