Gadgets & technologie Gedachtenkronkels

Digitale TV en reclame

De laatste tijd is er weer veel te doen rond digitale TV en dan vooral rond de mogelijkheid om programma’s op te nemen. Zo is er Stievie, een initiatief van de Vlaamse zenders. Maar er is ook Bhaalu een project van enkele (slimme) zaakvoerders. Deze laatste dienst doet de traditionele zenders toch wel steigeren.

Maar waarom zien de traditionele zenders, spelers zoals Bhaalu niet graag komen. Vooraleerst vrezen ze dat hun eigen dienst Stievie niet van de grond zal komen. Ten tweede vinden ze dat Bhaalu zich niet houdt aan het mediadecreet en illegaal is. Maar de grootste zorg van de zenders is het verlies aan reclame-inkomsten. Wat toch een groot aandeel is van het budget van de zenders.

Hadden de zenders dit dat niet zien aankomen? Konden de zenders hier niet op inspelen? Een goede vraag. Ik vrees dat het televisielandschap, net als de muziek- en boekenwereld de afgelopen jaren, een stap of twee te laat komt. Waar de muziekwereld zich herpakt en de boekenwereld dit ook voorzichtig probeert te doen. Loopt de tv-wereld nog een beetje achter. Ze baseren zich nog te veel op de oude inkomstenmodellen, in plaats van nieuwe bronnen te zoeken of te ontwikkelen.

Ik ben geen media-expert en zal de bal dan misschien misslaan, maar volgens mij zijn er toch wel mogelijkheden om nieuwe reclame-inkomsten te verwerven. Zo loop ik al enige tijd met het idee van reclamebanners te gebruiken tijdens programma’s. Laten we dit even verduidelijken.

  • Programma X is afgelopen en men krijgt een traditioneel reclame blok van bv 5 minuten.
  • Na dit reclame blok start programma Y. Dit programma wordt niet onderbroken door reclame en men kan dus de serie in één stuk uitzien.
  • Na bv een halfuur verkleint het scherm een deel en krijgt men onderaan enkele reclamebanners.
  • Na een minuut of vijf speelt het programma terug op een volledig scherm.

Of dit ideaal is, dat moet nog blijken, maar men kan zo toch enkele voordelen opnoemen. Zo kunnen de reclameblokken tussen programma’s door duurder verkocht worden. Bij het opnemen van programma’s blijft de reclame tijdens het programma nog steeds zichtbaar. Dit is natuurlijk weer interessant voor de adverteerders.

Een nadeel is dan misschien de interactiviteit van de banners. Daar waar je op het internet makkelijk op een banner kan klikken is dit met Digitale TV niet zo evident. Een mogelijke oplossing is het gebruik van de gekleurde knoppen op de afstandsbediening. Druk je bv op de blauwe knop als de banner verschijnt, stuurt de adverteerder je automatische een e-mail ivm het product waarvoor hij adverteert. Hier kan hij dan ook zijn voordeel uit doen om bv een kortingsbon aan te bieden, mensen te laten inschrijven op een nieuwsbrief, …

Het wordt dus tijd dat er nagedacht worden door de televisiezenders en de adverteerders om in een nieuwe tijdperk van digitale TV te stappen. Een tijdperk waarbij een samengaan van online en offline tot de oplossingen behoort. Een oefening waar ook de tijdschriften- en krantenmarkt zich al veel vroeger moet aan wagen. Maar blijkbaar moeten traditionele spelers, eerst een blauwtje lopen voor ze dit inzien.

Abonneer
Laat het weten als er

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties