De wijde wereld in Mobility

De psychologie van autokleuren

Autokleuren

Autokleuren zijn voor de meeste mensen niet echt het belangrijkste als ze een auto kopen. Maar wisten jullie dat de kleurkeuze wel iets over de eigenaar kan vertellen? Het zegt ook iets over de tijd dat de wagen werd aangeschaft en het kan zelfs de kans op een ongeval voorspellen. En dat allemaal doordat je auto wit, zwart, grijs of een fel kleurtje heeft.

Autokleuren

Wisten jullie dat er psychologisch onderzoek is gevoerd naar de kleuren van een auto? De kleuren op auto’s, ongeacht van welk merk ze zijn, vertelt iets over de tijdsgeest en de cultuur waarin ze uitgekomen zijn. Daarnaast zou volgens het onderzoek ook kunnen gezien worden wat de persoonlijkheid is van de eigenaar. En een gevolg van de kleurkeuze is dan weer of je meer of minder kans maakt om betrokken te raken in een ongeval.

Kiest iemand voor een rode auto dan is hij of zij meestal uitbundiger dan iemand die voor een veilige kleurkeuze zoals zwart gaat. Personen die een lichte grijstint voor hun auto nemen hebben dan weer meer oog voor design. Dit omdat het lijnenspel van de auto bij deze kleurentint mooi tot zijn recht komt. Kiest iemand voor een zilveren auto dan zou die weer betrouwbaar en vooral praktisch zijn. Dit omdat je vuil veel minder zal zien op dergelijke auto’s.

Modeverschijnsel?

Zijn autokleuren ook onderhevig aan modegrillen? Het lijkt er wel op. Zeker omdat het opvalt dat de verschillende merken toch wel dezelfde kleurtint kiezen als hun ‘modekleur’. Zo was de kleur afgelopen jaar witgrijs en kiezen de autoconstructeurs dit jaar voor groen tinten. En wie weet gaan ze volgend jaar weer allemaal massaal inzetten op blauw?

Naast de modeverschijnselen bij de autokleuren die afhangt van de tijdsgeest, is er ook nog de culturele invloed op de kleurbepaling. Zo zal je in Azië in het straatbeeld meer fellere kleuren zien zoals oranje en felgeel. In Europa spelen ze eerder op safe met de klassiekere tinten. Al merk je hier wel duidelijk het verschil tussen het noordelijke en zuidelijke deel van Europa. Zo zal je in het straatbeeld van de zuidelijkere landen zoals Spanje, Italië en Griekenland eerder de lichtere kleuren zien rondrijden tegenover de donkere in het noordelijke deel. Reden hiervan is dat donkere kleuren de warmte meer vasthouden dan lichtere tinten. Met een temperatuurverschil in de wagen tot wel 15°C.

Je auto op de tweedehandsmarkt verkopen

In deze onzekere tijden is de autoverkoop, zowel nieuw als tweedehands, in een enorme dip. Maar ook in de tweedehandsmarkt zorgen de autokleuren voor het al dan niet makkelijk verkopen van een auto. Omdat het wagenpark in België een groot aantal bedrijfswagen bevat bepalen leasingmaatschappijen mee de kleuren die het straatbeeld domineren. Door te opteren voor veilige kleuren zoals zwart, wit en (vijftig tinten) grijs hopen ze zo de restwaarde te optimaliseren. Ze hebben nog steeds het gevoel dat een anonieme kleur makkelijker verkoopt dan een opvallende. Al zijn er steeds uitzonderingen bijvoorbeeld bij een exclusieve kleur of bij oldtimers.

Wie botst het meest?

Misschien wel een interessant weetje vooraleer je een nieuwe of tweedehandsauto aanschaft. Welke kleuren, oftewel de bestuurders van deze auto’s, vooroorzaken nu eigenlijk de meeste ongevallen? Niet geheel onverwacht zijn dit de zware voertuigen. Ze zijn niet alleen moeilijker zichtbaar in het donker, er rijden er ook heel veel rond. Maar ook grijze, bruine en crèmekleurige (wie koopt dat eigenlijk?) staan in de ongevallen top 5 volgens de verzekeringsmaatschappijen. Wil je een auto die het minst bij ongevallen betrokken is, dan kies je best voor het veilige zilver. Rij je met een grijze, rode of witte wagen dan sta je in de middenmoot bij de ongevallenstatistieken.

Elke dag een ander kleurtje?

Heb je het moeilijk om de kleur van je nieuwe bolide te kiezen? Ontstaat er spontaan ruzie tussen je partner en jou bij de kleurkeuze van de nieuwe gezinsauto? Dan komt BMW met de oplossing! De Duitse autoconstructeur heeft namelijk een prototype gelanceerd waarbij de wagen van kleur kan veranderen. Bovendien kan je er zelfs patronen en laten verschijnen.

Het geheim van de opvallende innovatie schuilt in techniek die bekend is van e-readers. E-readers maken gebruik van digitale inkt en deze inkt vormt de basis van de door BMW ontwikkelde technologie. De ingenieurs zijn erin geslaagd om het principe van autolak te combineren met elektronica. De lak komt automatisch in beweging, wat de automobilist in een menu kan programmeren. Of hij komt in beweging nadat je deze simpelweg met je vinger aanraakt. Momenteel testen ze de BMW iX Flow nog met grijstinten, maar kleur zal zeker in de (nabije) toekomst mogelijk worden.

Naast de verandering van kleur op de wagen zelf biedt deze technologie nog voordelen. Door gedurende de dag slim gebruik te maken van lichte en donkere kleuren kan deze elektronische lak bovendien functioneel zijn. Zo kan je spelen met lichte of donkere tinten om de wagen op te warmen of af te koelen. Waardoor de airco/verwarming minder moet gebruikt worden en je dus batterij bespaart.

Naast deze energiebesparing denkt BMW dat de nieuwe technologie nog meer kan besparen in het energieverbruik van de auto. De E Ink-technologie is namelijk extreem zuinig, dat merken we al bij onze e-readers. Zo zouden ze binnen afzienbare tijd wel eens de stroom slurpende beeldschermen of projectors (bijvoorbeeld voor het head-up display) worden vervangen door schermen met digitale inkt. Dit omdat ze maar kortstondig elektriciteit nodig hebben om van kleur of patroon te wisselen. Wanneer de eerste auto’s met deze nieuwe technologie in de toonzalen verschijnen wist de Duitse wagenbouwer nog niet.

BMW MAGIC COLOR-CHANGING PAINT – THE BMW E INK

Q: Welke kleur heeft jullie auto?


Uitgelichte afbeelding: Ivana Cajina op Unsplash

Mobiele versie afsluiten